Naše předškolní zařízení podporuje rozvoj osobnosti dítěte předškolního věku. Podílí se na jeho zdravém citovém, tělesném a rozumovém rozvoji a na osvojení základních pravidel chování, základních životních hodnot a mezilidských vztahů. Předškolní vzdělávání vytváří základní předpoklady pro pokračování v dalším vzdělávání.
osobnostně orientovaný model výchovy a vzdělávání, rozvoj každého jednotlivého dítěte v rozsahu jeho individuálních možností, jeho potřeb a jeho zájmů, kdy může maximálně rozvinout svůj potenciál, kdy je respektována jeho individualita. Vzdělávání zahrnuje celou osobnost dítěte, a to ve všech situacích. Dítě se učí především vlastní prožitou zkušeností, kterou vnímá i citově a jeho poznání je potom více trvalé.
V 8,00 je podávána svačina, kdy se děti částečně obsluhují samy
Do 9,30 probíhá naplňování dílčích vzdělávacích cílů – nabídka činností
Od 9,30 – 11,30 probíhá pobyt venku
Od 11,30 – 12,30 oběd, ukládání k odpočinku.
Od 12,30 - 14,00 odpočinek
Od 14,00 - 14,30 svačina
Od 14,30 –16,30 naplňování dílčích vzdělávacích cílů – nabídka činností
Třídu kačenek navštěvují děti 3-5 leté
Třídu žabiček navštěvují děti 4-6 leté a děti, kterým byl povolen odklad povinné školní docházky.
Dítě sděluje své vlastní pocity. Emoční a sociální schopnosti působí jako prevence násilí. Děti se učí zacházet s množstvým citů, které denně prožívají, (radost, ale i smutek, když odchází jeho maminka nebo tatínek, když mu jiní dítě bere jeho hračku, pocit sounáležitosti s druhými apod.)
Učí se zaujímat postoj k sobě samému i k ostatním, k problémovým situacím. Snaží se najít řešení, ale očekává i pomoc. Snažíme se dětem ukazovat cesty pozitivního přístupu k sobě i druhým.
Děti vnímají emoce a postoje dospělých a ovlivňují je. Příklad dospělých je pro ně velice důležitý. Děti cítí atmosféru ve skupině, tzv. klima třídy. Dítě se potom učí vytvářet harmonické vztahy, které uplatní i později ve své dospělosti.
Rozvíjíme u dětí schopnost vnímat vlastní tělo, rozvíjet smyslové vnímání – procvičovat sluch, čich, zrak, hmat a chuť a hovořit s nimi o základních emocích, verbálně je vyjadřovat.
Dítě se učí rozlišovat svoje vjemy, formulovat je, získává informace o tom co se odehrává v nás samotných a kolem nás. Dítě se tak učí vnímat svět v jeho rozmanitosti. Pomocí svých pěti smyslů se snaží ve styku s druhými rozvíjet schopnost empatie a další dovednosti v oblasti vzájemné komunikace a vztahů.
U dítěte se zvyšuje sebejistota. Dítě se seznamuje samo se sebou. Učí se ovládat a vnímat své hranice. Učí se schopnosti uvolňovat napětí (například pohybovou činností, relaxací). Dítě se učí zpracovávat a zařazovat své zážitky, získávat vnitřní rovnováhu.
Organizační formy, které používáme - jsou to denní, přirozené činnosti dětí - spontánní a řízené aktivity, práce s jednotlivými dětmi, práce ve skupinách i frontální činnosti, kdy pracuje celá třída najednou.
Obsahem forem - z pohledu dětí jsou to činnosti přirozené, z hlediska pedagoga – promyšlené postupy zaměřené na individuální zvláštnosti a možnosti jednotlivých dětí vzhledem k jejich věku. Pedagog dítě hodnotí vzhledem k jeho osobě, nikoli srovnáváním s druhými.
Při zajišťování logopedické péče škola úzce spolupracuje s Mgr. Kateřinou Fritzlovou v Žamberku na poliklinice a to na doporučení dětského lékaře.
Při zjišťování školní zralosti škola spolupracuje s PPP, pobočka Žamberk, případně s pedagogickým centrem Kamínek v Ústí nad Orlicí. Rodičům našich dětí může pomoci i klinický psycholog L. Langrová.
Velmi dobrá spolupráce je se Základní školou v Klášterci.( Návštěva ZŠ budoucími prvňáčky, mikulášská nadílka, vánoční setkání dětí MŠ a ZŠ a další akce.)
Je zařazován plavecký kurz.